Spring til indhold

Slow fashion & nye vaner i modebranchen

Bæredygtighed hos Hymness Studio v. Stina Birthe

tekst: Anette Kalle Larsen, fotos: Hymness Studio

Bæredygtighed er en rejse – ikke en endestation. Det faktum arbejder Stina Birthe ud fra, når hun udvikler og designer sine produkter i Hymness Studio. For med viden, viljestyrke og vedholdenhed styrer hun sine underleverandører til altid at levere høj kvalitet og fokusere på mere bæredygtige materialer og processer. Hymness Studio står for slow fashion og bevidst forbrug i en modebranche, hvor mainstream ellers er hurtig mode og mange kollektioner.

Kontrol med leverandørkæden

I Portugal sidder der en guldsmed ved sin arbejdsbænk. Han arbejder koncentreret på sit værksted, som ligger i direkte forlængelse af familiens bolig. Det hele er lille og lokalt. Han er fuld i gang med at færdiggøre et par øreringe. Øreringene har en flot bølgende vifteform, og han skaber dem ud fra de designs, Stina Birthe har tegnet og sendt fra sin kælder i Tølløse, hvor Hymness Studio holder til.

Workshop Portugal

Øreringene er gennem hænderne på flere forskellige portugisiske guldsmede, før de er færdige og bliver sendt med pakkeposten til Danmark. Denne guldsmed er dygtig til sit håndværk, men han er ikke ekspert i hverken guldlegering eller antioxidant behandling. Så guldlegeringen af den underliggende sølvkerne bliver lavet på et andet værksted, hvor Stina Birthe ved, at de anvender genbrugsguld. Og den antioxidante behandling bliver lavet på et helt tredje værksted, hvor de har styr på denne proces, som beskytter øreringene mod parfume og sved og forlænger deres levetid.

Halskæde og øreringe

”Jeg kender hele processen i detaljer og har også været nede og besøge de små familieejede værksteder, men i forhold til den daglige ledelse bruger jeg en portugisisk agent. Han taler både engelsk og portugisisk og har den daglige dialog med de små lokale guldsmede, som oftest kun taler portugisisk,” fortæller Stina Birthe. Der er meget skrappe regler for handel med ædelmetaller, og det vil være svært – om ikke umuligt – at klare sig uden en lokal agent til processtyring og materialeindkøb, og som har styr regler for import og eksport.

Tør sætte barren op med særlige krav

Stina Birthe bruger rigtig meget tid på sine leverandørkæder. ”Jeg ved, at jeg nogle gange kommer til at presse mine leverandører. Lige nu er jeg for eksempel den eneste kunde hos min portugisiske agent, som har disse helt specifikke krav til både produktionsprocesser, genbrugsmetaller og antioxidant behandling. Men han er rigtig god til at finde løsninger på de udfordringer, jeg giver ham, og sammen går vi helt nye veje. Det er fedt,” siger Stina Birthe. Hun har lige fået den første levering med den nye antioxidante belægning, der fremover vil blive standard på alle guld- og sølvsmykker hos Hymness Studio.

Leverandørerne til varerne i Hymness Studio sidder lige nu i både Portugal, Indien og Nepal. De skal dokumentere, at de lever op til de standarder på ansvarlige materialer, arbejdsforhold, kommunikation, kemikalier og dyrevelfærd, som de lover. Stina Birthe forklarer:

”Mine ambitioner er ret høje, og jeg ved hvilke knapper, jeg vil dreje på. Men jeg er en mindre virksomhed, der producerer i små mængder, og så er tålmodighed en nødvendighed. For jeg ved også, at ikke alt er muligt – endnu. En udvikling over mod mere bæredygtighed tager tid, men den skal nok komme. Der er ingen grund til at gå på kompromis uden først at afdække alle muligheder.”

Hymness Studio

Stina Birthe hylder naturlige råmaterialer, enkle designs og god kvalitet. Alt dette forener hun i sin virksomhed Hymness Studio, hvor hun designer og sælger smykker, tørklæder og læderprodukter. Hele hjemmesiden emmer af et univers, som ligger meget langt fra gule tilbudsaviser og januarudsalg.

”Jeg gør det, fordi jeg ikke kan lade være. Det føles rigtigt for mig at gå denne vej og fokusere på bæredygtighedens mange facetter. Det er en interesse og et livsstudie. Hymness Studio er min legeplads,” siger Stina Birthe.

Hun forklarer, at hun ikke har nogle faste kollektioner, der skal rulles ud flere gange om året og holder derfor ikke faste udsalg. For en af modebranchens udfordringer er netop de enorme mængder tøj, der produceres sæson efter sæson, og som helst skal sælges inden den næste kollektion kommer på markedet.

”Min erfaring er, at der er alt for meget spild fra udviklingsstadiet og til tøjet ender i butikkerne, og derfor er det vigtigt for mig ikke at skulle skyde nye designs afsted for hurtigt. Jeg sørger for at have god tid til at vurdere, om de passer ind i universet, og om det er de helt rigtige.” Stina Birthe kan godkende de fleste designs virtuelt, og det sparer både en masse prøver og en masse pakker, der ellers skulle sendes frem og tilbage.

Modbølgen til fast fashion

Slow fashion er en modreaktion på den fast fashion, som startede, da modeindustrien begyndte at få tøj billigt produceret i fjernøsten. I dag er vi vant til at få nye smarte designs på tøjbutikkernes bøjlerækker i samme takt, som årstiderne skifter – og nogle kører endda med op til 8 årlige kollektioner. Nye jeans, jakker, festkjoler og accessoires forælder den forrige kollektion, der ryger på ud på udsalgsstativerne. Og så køber vi mere smart tøj til billige penge.

Slow fashion hænger sammen med at få skabt nogle nye vaner – ikke kun i modebranchen men også hos os forbrugere. Vi kunne jo starte med at begynde at stille flere krav til det, vi køber – og ikke mindst begynde at overveje, hvad vi egentlig har brug for før, vi køber noget. Less is more,” lyder det fra Stina Birthe.

Prispres

Stina Birthe har tidligere arbejdet som designer hos nogle af de store modehuse i Danmark og kender spillets regler i forhold til at forhandle med leverandørerne: ”Dengang gik det rigtig meget ud på at få prisen hos leverandørerne så langt ned som muligt. Indkøbsprisen var omdrejningspunktet, så nogle gange måtte vi jo barbare ned på kvalitet eller detaljer for holde den nede.”

Et konkret eksempel er lynlåse. Hvem har ikke haft en jakke, en taske eller et par bukser, hvor lynlåsen er gået i stykker lang tid før, produktet blev slidt op? Nogle lyslåse holder ikke længe. ”Jeg har set alt for mange dårlige lynlåse blive brugt i ellers lækre designvarer, fordi vi skulle passe på prisen. Så i dag er lynlåse et område, jeg overhovedet ikke går på kompromis med i mine Hymness' produkter. Jeg har bare oplevet for mange problemer med lige præcis lynlåse,” understreger Stina Birthe.

Lynlåse og lækkert læder

De anerkendte lynlåse sidder på Hymness' lædertasker. Ud over at lynlåsene har lang holdbarhed, har de også en bæredygtighedscertificering og består af genbrugsmaterialer. Selve læderet på taskerne er vegetabilsk garvet, hvilket betyder, at garvningsprocessen er foregået uden krom og andre harske kemikalier, der kan skade natur og mennesker. Metallet på taskerne er uden nikkel, og lige nu arbejder Stina Birthe på at taskernes foer, skal produceres i hør eller hamp, som er mere bæredygtigt end det nuværende bomuld.

Lucy bag

Alle lædertasker bliver lavet hos en lille uafhængig producent/systue i Indien. Stina Birthe forklarer: ”Vi snakker næsten dagligt med hinanden. Det er vi nødt til. For der er ingen tvivl om, at der er kulturforskelle, og hvis jeg ikke holder fuldstændig fast på mine krav, så kunne han godt finde på at begynde at gå på kompromis med noget. Det har taget en del tid at få ham til at forstå, at det ikke kun er prisen, der er mit omdrejningspunkt. Men han har virkelig rykket sig, og jeg føler en lille stolthed over at have været med til at udvikle ham på det område.”

Tasken produceres af indisk underleverandør

Ønskes: mere ærlighed

Modeindustrien er langsomt ved at ændre sig. Flere og flere forbrugere begynder at gå bevidst efter genbrug og vintagetøj, ligesom flere og flere kendte tøjmærker begynder at brande sig på bæredygtighed.

”Jeg håber, at branchen om 5 år er meget mere ærlig end i dag. Vi bliver nødt til at tage fat om roden, kigge ind i maskineriet og få forståelse for alle leverandørkæder. I dag ser vi rigtig mange mediestunts, hvor firmaer brander sig som grønne og bæredygtige uden at de sætter handling bag. Det, jeg måske frygter mest, er at blive beskyldt for greenwashing. Så jeg er altid ekstra omhyggelig med fakta, og alt hvad jeg skriver om skal være i orden, dokumenteret og fuldstændig konkret,” siger Stina Birthe.

Flere af de store spillere i modebranchen påtager sig et ansvar i den bæredygtige omstilling. Men de får ikke bare lige en ny grøn forretningsplan natten over, så måske ligger fremtiden hos de mindre fisk i branchen. Dem, som fødes bæredygtige og som i samlet trop er med til at skubbe på de nye tendenser? Stina Birthe afslutter:

”De store virksomheder er ikke født med en bæredygtig kerne, og det er en kæmpe opgave for dem at vende en velkendt dagligdag over mod en ny fremtid. Det tager tid, for det handler om kultur, vilje og bundlinje. Men de store brands er også med til at gøre ting mulige for os små fisk. Vi ligger i slipstrømmen af deres handlinger, når det kommer til produktion og indkøb. Så i et godt samspil vil vi lykkes med at gøre hele branchen mere bæredygtig.”

Gode råd til andre virksomheder

Stina Birthe har tre gode råd til andre produktionsvirksomheder, der står overfor at skulle i gang med bæredygtig omstilling:

  1. Sørg for at have styr på dine facts (undgå floskler)

                             Viden om hele produktionsprocessen er det første skridt frem mod bæredygtighed. Du skal vide,                              hvad det er, du har at arbejde med. Tøv ikke med at stille krav til dine leverandører, for du skal                              kunne forstå hele din forsyningskæde.

  1. Vær ærlig i din kommunikation

Bæredygtig omstilling er en proces, som måske aldrig slutter. Find ro i at være i processen og    kommunikér om dine fremskridt, fx er det ok at du arbejder på at finde bionedbrydelige materialer                         uden at være i hus endnu. Det er ok at erkende, at man ikke er perfekt, men har intentionen og går vejen. Intet er sort/hvidt. Husk at kommunikér viden og verden i nuancer!

  1. Hop ud i det – og vær sikker på at fejle

Vi er mennesker, og mennesker laver fejl. Jeg har lavet rigtig mange fejl undervejs, men jeg er kommet videre hver gang og har lært af alle mine fejl. Det handler jo om, hvordan vi kommer videre og får rettet op på vores fejl.

Hvis du vil vide mere

 

Om Hymness

#stustainableagenda

#sustainablejourney

Hymness er en dansk designvirksomhed, der blev stiftet af Stina Birthe i 2020. Læs mere om Hymness her

Fast fashion er et udtryk, der beskriver vores modeindustri. Her omsættes de modetendenser, som vises på catwalken i modeugerne lynhurtigt til stangvarer i butikkerne. Begrebet blev født i løbet af 1990'erne, hvor tøjproducenterne begyndte at outsource tøjproduktionen til lande som Kina, Bangladesh, Indien og Vietnam, hvor produktionsomkostningerne er lave. På den måde kan modehusene få meget større mængder til meget lavere priser.

Modeindustrien og bæredygtighed: Tal viser, at den samlede modeindustri udleder omkring 1,7 milliarder

ton CO2 årligt. Det svarer til omkring 10 %, af verdens samlede udledning og mere end hvad internationale

flyvninger og skibsfart producerer til sammen.

Greenwashing på det danske marked: Forbrugerombudsmanden holder øje. Læs mere her.

 

Læs om andre gode virksomhedscases

Find hele artikelserien om bæredygtig omstilling i andre medlemsvirksomheder her.



Feedback

Sidst opdateret

21.02.2022

Ansvarlig redaktør

Lena Green