Ricky Molloy - clearet og godkendt af Kongehuset

Holbæk Erhvervsforum får ind imellem kendskab til nogle sjove, spændende og anderledes erhvervshistorier/ oplevelser som fortjener at blive delt med vores medlemmer. Derfor sætter vi fokus på de gode historier. Har du en historie, du synes bør deles, er du velkommen til at kontakte Holbæk Erhvervsforum. Heforum@heforum.dk. Denne første historie handler om fotograf Ricky Molloys helt specielle opgave med H.K.H Dronning Margrethe.
04.06.2020

Ricky Molloy - cleared og godkendt af kongehuset

Superstjerner, kunstnere og store personligheder er rigt repræsenteret i Ricky Molloys professionelle liv. Som fotograf har han foreviget en lang række af vores kulturelle helte, sportsfolk og erhvervsfolk igennem hans karriere. Men telefonopkaldet i januar? bød på en helt speciel opgave og oplevelse.

Hvordan kom opgaven i hus?

”En god kollega og art director for DSBs magasin Ud og Se, ringede og spurgte, om jeg havde fotograferet Dronningen før? Det havde jeg ikke, svarede jeg, hvorefter han spurgte, om jeg havde lyst til det i anledning af Dronningens 80 års fødselsdag, og det havde jeg bestemt” griner Ricky. ”Men jeg skulle lige cleares af kongehuset. Der skulle gennemføres et baggrundscheck, inden forberedelserne kunne gå i gang ”

Fotos fra venstre: Ricky Molloy, H.K.H Dronning Margrethe II

Forbereder man sig på en anden måde end til andre opgaver?

”Ja det gør man. Selvfølgelig er der en proces omkring forberedelsen, som gælder for alle opgaver, men i dette særlige tilfælde havde vi én time til at lave interview og billeder i samme lokale. Derfor ringede jeg til nogle kollegaer, som jeg vidste, havde fotograferet hendes Majestæt tidligere, og spurgte, hvordan de havde gjort, men der var faktisk ikke noget sammenfald i deres oplevelser, så jeg kontaktede kongehusets presseafdeling for at få svar på mine spørgsmål”.

Ved samme lejlighed fik Ricky forhandlet sig frem til, at fotograferingen – imod normal praksis -  kunne foregå i et andet lokale end interviewet, så han kunne forberede fotograferingen og sætte lys op, i de 45 min., som interviewet varede.

Kan du prøve at guide os igennem dagen for optagelsen – og fortælle lidt om, hvordan du oplevede det?

”Ja, jeg mødtes med journalisten, der skulle lave interviewet, og så ventede vi i det gule palæ, hvor hofmarskallatet holder til, og hvor de modtager Dronningens gæster.  På det tidspunkt var jeg faktisk helt rolig. Jeg havde styr på mine kameraer, batterierne var ladt op, og jeg havde dobbelt op af det hele.

Så blev vi hentet af en assistent og ført op i Dronningens bolig, hvor vi ventede lidt igen. Og nu kunne jeg godt mærke, at nu nærmede det sig, og håndfladerne blev lidt fugtige, når man stod og kiggede ud over slotspladsen.

Så blev journalisten hentet ind i et andet lokale for at gennemføre interviewet, og jeg blev ført ind i det røde rum, hvor fotograferingen skulle gennemføres. Og det var fedt! Det er et ret stort rum med kamin, masser af malerier og personlige billeder af familien – Prins gemalen, kronprinsen familie, Prins Joakims familie. Og så havde jeg 45 minutter til at finde ud af, hvilke motiver og møbler vi kunne bruge. Jeg lavede et forløb, hvor jeg kunne få hendes Majestæt til at slappe af på det første billede, og så kunne jeg arbejde mig tættere og tættere ind på hende. ”

Stiller Kongehuset krav til opstilling/komposition af billedet?

”Nej, der var faktisk ingen krav fra Kongehuset, kun at de godkender billederne efterfølgende. Men jeg har jo selv en opgave, hvor jeg ved, hvad min kunde gerne vil have. Lidt af hvert dvs. billeder taget på afstand og billeder tæt på. Så det er jeg fokuseret på at få med hjem, og så håber jeg selvfølgelig også, at der også bliver mulighed for at fange det umiddelbare eller impulsive.”

Hvad med formalia? – fik du læst lidt Emma Gad inden opgaven?

”Jeg havde talt lidt med pressetjenesten omkring nogle overordnede ting, men da jeg stillede mine lamper op, havde jeg tid til at spørge assistenten, der var med fra pressetjenesten. Jeg spurgte, om jeg kunne tiltale Dronningen med ”Deres Majestæt”, for jeg var lidt bekymret for, at hvis jeg brugte ”De” som tiltaleform, kunne jeg måske komme til at sige ”du”, når først jeg var fordybet i opgaven. Assistenten sagde, at jeg fint kunne bruge ”Deres Majestæt” – så spurgte jeg ind til Dronningens påklædning og humør, inden jeg dristede mig til at spørge ind til muligheden for at tage et billede med Dronningen og Intervieweren og efterfølgende med mig, men det var der ikke mulighed for”, smiler Ricky – ”Det var ellers en selfie, jeg gerne ville have haft”, griner han.

Hvad skete der de første 60 sekunder sammen med Dronningen?

”På et tidspunkt rejser assistenten sig op, og så ved jeg det er tid, så jeg rejser mig op og mens døren langsomt går op, kan jeg godt mærke, at så er det nu. Mine håndflader bliver pludselig svedige, og hjertet begynder at banke hurtigt.

Jeg har fotograferet mange mennesker, også mange kendte mennesker, men det her var bare noget helt specielt. Også selvom jeg ikke er royalist, kunne jeg godt mærke, at det her var noget helt specielt, den der respekt og historien samtidig med at jeg var i omgivelserne, det hele passede bare sammen – hele pakken, og så kom hun ind.

Stille og roligt kom hun over til mig, og jeg sagde ”Deres Majestæt” og kiggede hende i øjnene, bukkede og gav hånd – og så pumpede hjertet ellers på højtryk.

Jeg har oplevet dig under fotograferinger et par gange, og der har du været ret instruerende og målrettet, var du også det med Dronningen?

”Nej egentlig ikke, jeg startede med at forklare hvad jeg havde tænkt mig, ”Det er så fint – skal vi starte?” svarede hun.  Hendes Majestæt var enormt sød og rolig. Og jeg synes det gik rigtig fint.”

På et tidspunkt, siger hun ”Hmmm…., Jeg skal lige rette mit hår”. Og så gik hun – så forsvandt hun ud og nettede sig – og det gav faktisk et dejligt afbræk, og så kom hun tilbage igen, satte sig ned og så fortsatte vi.

Men Dronningen er jo fotograferet utroligt mange gange, så hun ved godt hvad det drejer sig om, så der var ikke brug for så meget instruktion, men da vi kom til det sidste billede, kunne jeg godt tænke mig at få et lidt mere smilende billede, noget lidt mere spontant – som jeg egentlig havde håbet kunne blive forsidebilledet. Normalt får jeg taget disse billeder, når jeg småsnakker med folk – så ved jeg, hvad jeg kan sige for at få billedet i hus. Men Dronningen er jo meget kontrolleret, så jeg tænkte, at nu må jeg bare spørge. Så jeg spurgte: ”Deres Majestæt, kunne de tænke dem at smile lidt?” og så blev der bum stille …. og jeg tænkte ååh nej, der tabte jeg lige det hele på jorden. Og så sagde hun ”Hvabehar?” Og det viste sig, hun ikke havde hørt mit spørgsmål, så jeg gentog spørgsmålet, og så smilte hun spontant, og jeg fik mit billede. Og det var det det sidste billede – og det hele havde kun taget 9 minutter.”

Hvordan havde du det lige efter opgaven var overstået, da du kom ud af Amalienborg?

”Jeg mødtes med journalisten og følte mig helt høj, det var en fantastisk og speciel oplevelse. Alting passede sammen, og jeg havde også haft mulighed for at tage oplevelsen ind, mens jeg var i den. Det kan godt være, det kun tog 9 minutter, men jeg synes, jeg fik sænket kameraet et par gange og lige mærkede efter, det var en speciel oplevelse. Og når man står i det og ser hele pakken, ja så passer det bare. Dronningen er bare et unikt icon. Det var en af de største oplevelser, jeg har haft. Selvom jeg også holder meget af, at fotografere hr. og fru Jensen.”

Hvad sker der så efter endt fotografering? Skal Kongehuset godkende billederne?

”Ja, men jeg efterbehandler billederne, og så mødes vi på redaktionen og vælger de billeder, vi synes, passer bedst til artiklen. Vi sendte 5 eller 6 billeder ind til godkendelse hvor to af dem blev fravalgt af Kongehuset. Kongehuset har helt råderet over billederne forstået på den måde, at de kan sige hvilke billeder der kan bruges, og hvilke billeder der ikke kan bruges. Og to af de billeder vi sendte ind, ønskede de ikke at bruge. De billeder de ikke ønsker skal bruges, må jeg godt bruge til min egen hjemmeside, men jeg kan ikke sælge dem. Men man laver ikke nogen kontrakt med Kongehuset, men man honorerer deres ønsker. Det kan jo være, at kunden gerne vil have mulighed for et interview på et senere tidspunkt,” slutter Ricky af.

Her på Holbæk Erhvervsforum, synes vi det var super spændende, at høre Ricky fortælle om denne unikke arbejdsopgave. Se flere af Rickys billeder på www.rickymolloy.com  og læs artiklen fra Ud og Se her: https://www.udogse.dk/dronning-margrethe/

Har du en spændende erhvervsrelateret oplevelse som du gerne vil dele, så kontakt venligst caspar@heforum.dk så v kan få delt de gode oplevelser med hinanden.

05.06.2020