Corona nedlukningen skabte Det Kreative Frikvarter

Holbæk Erhvervsforum får ind imellem kendskab til nogle sjove, spændende og anderledes erhvervshistorier/ oplevelser som fortjener at blive delt med vores medlemmer. Derfor sætter vi fokus på de gode historier. Har du en historie, du synes bør deles, er du velkommen til at kontakte Holbæk Erhvervsforum. Heforum@heforum.dk. Denne historie handler om Anette Kalle Larsen fra Bureau P, der fik en ekstraordinær god idé under Corona nedlukningen.
26.06.2020

Corona nedlukningen skabte Det Kreative Frikvarter

Nød lærer nøgen kvinde at spinde, lyder et gammelt ordsprog. Tilsæt ordsproget en læringskurve der minder mere om en bjergetape i Tour de France, end om en normal hverdag i et moderne kommunikationsbureau, og du har Anette Kalle Larsens oplevelse af de første dage under Corona nedlukningen.

Hvordan oplevede du Corona nedlukningen?

”Jamen Danmark lukkede ned. Der kom ingen mails, ingen telefonopringninger. Og så sad jeg der og kunne se, at de hurtige var ude med alle mulige online aktiviteter og webinarer. Alle de steder jeg hentede inspiration talte om, at online aktiviteter var vejen frem. Jeg havde nul af den slags. Nul! Jeg kunne godt se idéen med video, webinarer osv. men havde bare ingenting,” fortæller Anette Kalle Larsen.

Anette Kalle Larsen, Bureau P

"Så jeg rendte rundt derhjemme med to børn, og spekulerede over, hvad jeg kunne gøre. Jeg ville gerne have noget fra hånden, men samtidig skulle jeg også passe hjemmeskoling af børnene, så det var svært at få til at hænge sammen. Og når det hele så kogte lidt op, så havde man brug for et frikvarter.”

Hvad gjorde du for at komme videre i en branche der ellers var lagt ned?

”Mandagen efter nedlunkningen var børnene med min mand i grusgraven, så jeg havde tid for mig selv på kontoret, hvor jeg tænkte mere over, hvad jeg kunne gøre. Og her fik jeg så en idé,” smiler Anette Kalle Larsen.

”Jeg har en kunde – Københavns Malerlaug – som har lavet et kompendie til billedkunstlærere, der hedder ”Farvernes ABC”. Jeg ringede til dem og spurgte, om ikke vi skulle lave noget kreativt online?

Jeg fortalte dem, at der på Facebook var en række tilbud indenfor andre skolefag, f.eks. kunne man kombinere faget biologi med en livestreaming fra Randers Regnskov, Den Blå Planet eller Zoologisk Have. Jeg spurgte, om ikke vi skulle give dem lidt konkurrence ift. faget billedkunst. Vi kunne kombinere det kreative med noget lærerigt og samtidig sørge for at gøre det sjovt for både børn og forældre. Dermed var Det Kreative Frikvarter født.”

Købte de bare ind på idéen med det samme?

”Ja, det gjorde de. Det er jo fantastisk at have en kunde, som bare forstod, at det var nu, at det her ”Window of opportunity” åbnede sig. At det var nu, vi skulle slå til”, fortæller Anette og fortsatte, ”Efterfølgende forklarede jeg kunden, at jeg godt kunne tænke mig at lave videoerne sammen med Lisbet Pinnerup Møller, som er vægkunstner og har virksomheden MalRum. Lisbet er uddannet lærer og har tidligere undervist i billedkunst. Det syntes de lød som en god idé. Så ringede jeg til Lisbet, og spurgte, om hun ville være med til at lave nogle korte, sjove og kreative videoer? Det ville hun heldigvis gerne."

Hvordan var det at skulle skifte tastaturet ud med et videokamera?

”Det var jo starten på en meget stejl læringskurve, hvor jeg hurtigt skulle lære at filme, klippe og finde på noget indhold. Men jeg sad jo derhjemme – i sådan en næsten understress lignende tilstand - og kunne pludselig se, hvor kommunikations- og marketingsbureauer bevægede sig hen, så jeg måtte bare i gang.

Lisbet kendte målgruppen, og hun fik et par timer til at finde på nogle gode idéer til optagelserne, hvor hun skulle være en moderne udgave af Jørgen Clevin. Jeg fik lige købt en mikrofon til min telefon, og så var vi klar til at filme samme eftermiddag.”

Hvad handler videoerne om?

”Videoerne opstod som et kreativt frikvarter midt i hjemmeskolingen, der skulle inspirere forældre og børn til at holde en hyggelig pause fra de boglige fag kl. 10.00. Samtidig videreformidlede de viden om maler- og billedkunstfaget. I en af videoerne lærer man f.eks. lidt om komplementær farver, alt imens man ud af et toiletrullerør skaber en frø, der spiser en sommerfugl” forklarer Anette og fortsætter: ”Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg skulle vise slutproduktet, som det første. En del børn ser egentlig ikke processen som det afgørende og sjove, men bliver motiveret af den leg, de efterfølgende kan lege med det, de får skabt.”

Hvordan blev videoerne modtaget af danskerne?

”Malerlaugets Facebookside havde godt 40 følgere, da vi startede, og i og med at nogle af videoerne er blevet set af over 3000 danskere, så synes vi, det er gået over al forventning”.

Er det et koncept der skal fortsætte – videosamarbejdet?

”Ja, vi har i hvert fald aftalt, at vi skal lave lidt mere. Den gode modtagelse har helt sikkert givet blod på tanden,” fortæller Anette Kalle Larsen.

Hvordan er det at have skabt endnu et ben – et digitalt ben – til sin virksomhed?

”Det er dejligt at vide, at jeg kan skabe en ny forretning, når hverdagen ændrer sig så brat, som det har været tilfældet under Corona nedlukningen. Og når jeg samtidig kunne involvere mit erhvervsnetværk og give Lisbet nye opgaver, ja så blev jeg motiveret til at komme i gang igen,” afslutter Anette Kalle Larsen. En kvinde der i den grad lærte at spinde.

Anette Kalle Larsen ejer Kommunikationsvirksomheden Bureau P , som har speciale i tekstforfatteri, FNs Verdensmål, strategiarbejde, marketingsplaner og nu også videoproduktion.

Se de 8 videoer fra Det Kreative Frikvarter her:

www.farvernesABC.dk

Lisbet Pinnerup Møller ejer virksomheden MalRum, som laver vægmalerier for skoler, institutioner, virksomheder og private.

27.06.2020