Coronavirus hærger

Coronaen hærger Danmark er meget hurtigt kastet ud i en hidtil uset sundhedskrise, som i den grad berører os alle – både den offentlige sektor, privatlivet og erhvervslivet.
13.03.2020

Coronaen hærger

Danmark er meget hurtigt kastet ud i en hidtil uset sundhedskrise, som i den grad berører os alle – både den offentlige sektor,  privatlivet og erhvervslivet. Regeringen og myndighederne har udvist handlekraft og rettidig omhu og har udstedt anbefalinger og gennemført lovgivning for at inddæmme og forsinke smitten for at forhindre, at vores sundhedssystem overophedes og bryder sammen. Vi skal stå sammen om denne udfordring, som kalder på, at vi alle udviser samfundssind. Vi skal passe på hinanden og særligt de svageste medborgere. Men vi skal også have livet og samfundet til at gå videre.

I Holbæk Erhvervsforum og Byforum har vi naturligvis forholdt os til situationen og drøftet, hvad vores bidrag kan og bør være, og vi er kommet frem til følgende:

1. Vi har aflyst/udskudt alle vores arrangementer foreløbigt indtil påske. Det er længere tid end de to uger, som Regeringens initiativer omfatter, men det er fordi vi ikke har mulighed for at mødes med eksterne partnere for at planlægge de arrangementer, som ligger lige før påske. Vi følger med løbende, og vil ikke blive overrasket, hvis de to ”karantæne uger” forlænges.
  2. Det betyder, at bestyrelsen har aflyst generalforsamlingen den 26.3. Den vil blive afviklet senere, når vi har overblik over situationen på landsplan. Dette har vi særskilt meddelt vores medlemmer og kommune.
  3. Vi er syv medarbejdere i sekretariatet, som de næste par uger primært arbejder hjemme, hvor vi alle er tilgængelige via telefon eller mail. Vi har lavet en bemandingsplan, så der altid er én medarbejder tilstede i sekretariatet.
  4. Vi tilstræber at undgå fysiske møder, og i stedet løse opgaverne over telefon eller digitalt. Hvis meget vigtige møder er nødvendige deltager vi kun, hvis antallet er på max. 10 personer og forudsat, at lokalet er indrettet, så der ikke er nærkontakt.
  5. Vi følger naturligvis sundhedsmyndighedernes anbefalinger: vask dine hænder tit eller brug håndsprit – host eller nys i dit ærme, ikke i dine hænder – undgå håndtryk, kindkys, kram og begræns den fysiske kontakt – vær opmærksom på rengøring, både hjemme og på arbejdspladsen – hvis du er ældre eller kronisk syg, hold afstand og bed andre tage hensyn.

Det er sådan vi har indrettet os her og nu, men situationen ændrer sig jo fra time til time, så vi er helt indstillet på at tilpasse os til det, som situationen og myndighederne kræver.

Det første afsnit i denne ekstraudgave af vores e-nyheder handler om Corona-virus og din virksomhed. Her giver vi dig vejledning om, hvor du kan søge svar og inspiration til de mange spørgsmål, som er relevant for erhvervslivet.

Vi har fortsat fokus på vores medlemmer og erhvervslivets vilkår, så derfor skal der sendes et klart og tydeligt signal – tøv ikke med at kontakte os på telefon eller mail, hvis du har spørgsmål eller andet, som vi kan hjælpe med.

Husk – du er ikke alene – sammen er vi stærkere.

Holbæk Erhvervforum/Holbæk Byforum

13.03.2020