Snart emmer Holbæk af Kina

Når Kina Festivalen i Holbæk – Eventyret om Silkevejen finder sted i weekenden 9.-10. september 2016 forventes flere hundrede kinesere at tage del i festlighederne.
07.09.2016

Kina Festival

Det er første gang, at kulturfestivalen i Holbæk – som tager afsæt i det dansk-kinesiske samarbejde samt i landenes kultur og forskelligheder – afvikles. Festivalen foregår i området omkring Bysøparken og på havnen i Holbæk samt i Nygade som omdannes til ”China Town” de to pågældende dage.

Omkring 50 kinesiske kunstnere og artister m.fl. indgår – som det også er tilfældet med masser af danske kunstnere og artister – i et meget alsidigt program som blandt andet omfatter musik, historie, gastronomi, teater, kunst, leg og viden.

Blandt alle de nævneværdige deltagere er den internationalt anerkendte drageflyver Mr. Liu Zhiping, Chengdu’s dygtige madgruppe, Kung Fu-udøveren Tao Huwai og den indre mongolske rockgruppe Ajinai, som p.t. er på turné i Danmark. På programmet er også
Beijing Maizidian Culture Delegation Art Group, som kommer hele vejen fra Beijing med en flot udstilling af kinesisk papirklip, lerfigurer, drager og ansigtsmasker samt workshops, hvor man kan lære kinesisk kalligrafi med pen og pensel og indgravere sit eget segl.

Den kinesiske ambassadør på besøg

”Vi glæder os meget til festivalen, og til at byde vores mange kinesiske gæster velkommen her i Holbæk;
også de 20 højstående personer fra de kinesiske myndigheder – nærmere bestemt fra byerne Beijing, Fuzhou samt fra vores søsterby Quanzhou – som udgør den officielle delegation, som besøger Holbæk Kommune under festivalen. Læg dertil repræsentanter fra Det Kinesiske Kulturcenter og fra den kinesiske ambassade; begge institutioner som har hjemme i København. Blandt deltagerne fra sidstnævnte er Mr. Li Ruiyu, Kinas ambassadør i Danmark, som holder tale ved en officiel ceremoni i Bysøparken lørdag 10. september”, fastslår Ole Vestergaard, som er formand for Panda-gruppen i Holbæk, som står bag Kina Festivalen Eventyret om Silkevejen.

Kina Festivalen i Holbæk byder også på sportslige oplevelser undervejs. I den sammenhæng får Holbæk blandt andet besøg af et basketballhold med 14 atleter fra Quanzhou. De deltager i den streetbasket-turnering, som afvikles som en forløber for festivalen allerede torsdag 8. september på parkeringspladsen ved Bysøgade bag biblioteket.

”Det er endvidere forventningen, at en del af de over 10.000 kinesere, som bor i Danmark, griber chancen for at opleve deres egen kultur udfolde sig i Holbæk. I vores markedsføring- og PR-indsats op til festivalen har vi således blandt andet lagt vægt på, at nå ud til netop denne målgruppe. Så mon ikke et par hundrede herboende kinesere – eller måske endda flere – kigger forbi…”, fortæller Ole Vestergaard.

Holbæk på landkortet internationalt
Kenny Jensby, direktør i Holbæk Erhvervsforum, supplerer:

”De mange besøg fra Kina, festivalens fornemme udbud af kulturoplevelser og den lokale opbakning til den store event er alt sammen med til, at vi i fællesskab får skabt tættere bånd mellem Holbæk og Kina. Det medvirker naturligvis også til, at Holbæk bliver sat på landkortet internationalt. Hvis det kan føre til et intensiveret samarbejde mellem os og Kina også på det uddannelses- og erhvervsmæssige område, er det naturligvis positivt. Kunne flere Holbæk-virksomheder finde fodfæste og eksportere til det kinesiske marked, så er vækstpotentialet stort.”

Også fra Holbæk Kommunes side glæder man sig til weekendens event – og bifalder den store indsats og det brede samarbejde som ligger bag festivalen:

“Det helt unikke ved Kina Festivalen er måden, den er blevet til på. En gruppe mennesker, Panda-gruppen, ført an af Per Farbøl, rektor for Stenhus Gymnasium, Knud Erik Schack Madsen, skoleleder på Stenhus Kostskole og Ole Vestergaard, Selandia Advokater, har taget initiativ til festivalen og budt frivillige, foreninger, detailhandel og erhvervsliv m.fl. til at lege med. Dét er i høj grad lykkedes, hvilket beviser, at vi lokalt kan skabe store oplevelser, når vi løfter i flok. Det er samtidig herligt, at Holbæk på autentisk vis vil emme af Kina i dagene 9.-10. september; at det kinesiske sprog vil blive talt flittigt her i Holbæks gader bliver en perfekt del af lydkulissen under festivalen”, understreger Søren Kjærsgaard, borgmester i Holbæk Kommune.

Bag om Kina Festivalen i Holbæk – Eventyret om Silkevejen
Det er Panda-gruppen i Holbæk, som har skabt Kina Festivalen. Gruppen består af gode mennesker fra Stenhus Gymnasium & HF, Stenhus Kostskole, Holbæk Kommune, Holbæk Erhvervsforum, Holbæk Byforum, Holbæk Teater, Teatret Fair Play, Holbæk Museum – En del af Museum Vestsjælland, Kunsthøjskolen i Holbæk, Musikhus Elværket, DGI, Sjællandske Medier og det lokale erhvervsliv – og arbejder for at skabe og fastholde tætte relationer og innovative samarbejder med Kina. Under selve festivalen spiller de lokale skoler samt en masse foreninger og frivillige m.fl. også med.

Se mere på kinafestival.dk

Ole Vestergaard