Ny internetportal hjælper iværksætterne på vej

PRESSEMEDDELELSE: PrototypePortalen.dk er et webbaseret forum, hvor iværksættere fra hele landet kan finde Holbæk-virksomheder, der vil hjælpe med at forvandle en god idé til et fysisk produkt. Nu skal iværksætterne på banen, og de gode idéer op af skufferne.
03.11.2014

For idémagere og iværksættere kan det være en temmelig uoverskuelig proces at transformere en idé eller tegning til et virkeligt produkt. Det bliver der nu lavet om på. Efter flere måneders udviklingsarbejde i Holbæk Erhvervsforum, er PrototypePortalen.dk således åbnet 1. oktober 2014. Her byder 72 produktionsorienterede virksomheder fra Holbæk-området sig til som rådgivere for i værksættere fra hele landet, der har brug for at få udarbejdet en prototype af deres idé eller tegning. Portalen fortæller på overskuelig vis, hvilke kompetencer og specialer de enkelte virksomheder kan byde ind med, så iværksætteren meget hurtigt kan spore sig ind på de rigtige samarbejdspartnere.

Større gennemslagskraft hos investorer
"Det er en rigtig god idé. Jeg har screenet rigtigt mange virksomheder og ofte oplevet, at iværksætterne har svært ved at få omsat deres tanker og idéer til et reelt produkt. Og det kan være svært at få en bank til at låne dig penge alene på grundlag af en idé eller en tegning - det vil være lettere, hvis du har et produkt at vise frem. Du vil også kunne brænde mere igennem hos investorer og business angels", siger formanden for Dansk Iværksætterforening, Christian Walther Øyrabø som selv har bistået Holbæk Erhvervsforum med udvikling af idéen, som Industriens Fond har støttet med 340.000 kroner. Også fra den side glæder man sig over tiltaget:

- Industriens Fond har gennem den seneste tid intensiveret sit fokus på at igangsætte projekter, som på hver sin vis fokuserer på innovation og iværksætteri. Dette projekt adresserer nogle helt klare udfordringer for de enkelte iværksættere. Det bliver for iværksætteren alt for ofte en slidsom omvej at finde den rette producent og ende ud med konkrete samarbejdsaftaler. PrototypePortalen.dk smidiggør nu denne proces. Og positivt er det også, at man allerede på nuværende tidspunkt har fokus på, at få iværksættere fra hele landet med. Bliver det en succes, vil det være naturligt, at skalere platformen yderligere, så også etablerede virksomheder fra hele Danmark kommer med, forklarer Mads Lebech som er administrerende direktør i Industriens Fiond.

Iværksættere efterlyses
Lokale erhvervsfolk i Holbæk har drevet projektet frem sammen med erhvervskonsulent Bodil Islann, Holbæk Erhvervsforum:

"Vi er glade for, at så mange af vores lokale virksomheder er så åbne overfor at hjælpe iværksætterne. Nu har vi så taget på opgaven med at finde de mange projekter, der ligger i skufferne rundt omkring; ikke blot her i Holbæk, men i hele Danmark. Men andre ord gør vi nu en stor indsats for at promovere PrototypePortalen.dk overfor i værksætterne."

Når iværksætterne kommer i kontakt med virksomhederne gennem PrototypePortalen.dk kan det resultere i en prototype, men også i et mere videregående samarbejde mellem parterne. F.eks. efterfølgende serieproduktion til gavn for begge parter.

Christian Walther Øyrabø
Formand, Dansk Iværksætterforening
Mail: cwo@d-i-f.dk

Mads Lebech
Adm. direktør, Industriens Fond
Mail: ml@industriensfond.dk

Bodil Islann
Erhvervskonsulent, Holbæk Erhvervsforum
Mail: bodil@heforum.dk

Om Industriens Fond
Industriens Fond er en privat filantropisk fond. Fondens formue på knap 4 milliarder kroner er gennem 100 år grundlagt via realkreditlån til industrien. I dag støtter og udvikler fonden nyskabende og økonomiske bæredygtige projekter, som styrker konkurrenceevnen for dansk industri og erhvervsliv generelt. Fonden har i dag over 60 aktive projekter og uddeler for omkring 100 mio. kroner årligt.