En leder, der tør dele både succes og ansvar

Nordic Service Group er modtager af Erhvervsprisen 2015. Virksomhedens stifter, Jesper Jørgensen, er både direktør, iværksætter og en visionær leder, der tør lægge ansvar ud til medarbejderne, og som ikke er bange for at inddrage eksterne konsulenter i udviklingen af virksomheden.
26.01.2016

Holdet bag Nordic Service Group, der modtog Erhvervsprisen 2015. Fra venstre er det nordisk servicechef Brian Ipsen, Nordic Marketing Manager Peter Gloggengiehser Knudsen og direktør Jesper Jørgensen. Foto: Jesper Iversen.

Da Jesper Jørgensen den 8. januar skulle modtage Erhvervsprisen 2015 på Elværket i Holbæk, bad han med det samme et par af sine nærmeste medarbejdere i Nordic Service Group om komme op på scenen for at tage del i æren: Virksomhedens succes bygger på en holdindsats, understregede den 54-årige direktør i sin korte takketale til de 285 fremmødte erhvervsfolk ved Holbæk Erhvervsforums nytårskur.

Ønsket om at dele både succes og ansvar er et udpræget karaktertræk hos Jesper Jørgensen, der grundlagde det, der i dag er Nordic Service Group, som et enmandsfirma i hjemmet i Jyderup i 1991. Nordic Service Group servicerer udstyr på hospitaler og laboratorier i Norden fra mere end ti adresser i Norge, Sverige, Finland og Danmark, og når virksomhedens 55 ansatte kan præstere årlige vækstrater på 15 procent, skyldes det ikke mindst, at Jesper Jørgensen tør søge nye kompetencer og inddrage andre mennesker i arbejdet med at udvikle organisationen. Han har tidligere deltaget i Væksthus Sjællands forløb ’Vækst via ledelse’ og ’Global vækst’, og i øjeblikket deltager han i ’Strategiforløbet – læg en slagplan’ for at hente viden og inspiration til en søstervirksomhed, han er ved at etablere. Indimellem har der været kurser for hele virksomheden med eksterne konsulenter for at sikre fælles kultur for alle afdelinger i de fire lande:

”Vi har arbejdet meget med både kommunikation og ledelse for at få vores teams til at arbejde sammen”, fortæller Jesper Jørgensen.

Samtidig tør Jesper Jørgensen satse på medarbejderudvikling og nye kompetencer for at udvikle virksomheden. Blandt andet er Brian Ipsen, der begyndte som servicetekniker, i dag servicechef for hele Norden, den første akademiker er ansat i skikkelse af erhvervsøkonomen Peter Gloggengiehser Knudsen, der er Nordic Marketing Manager, og Bitten Müller er netop ansat som projektleder til at udvikle den virksomhed, som Jesper Jørgensen er ved at etablere.

”Vi forsøger at finde de rigtige kompetencer i takt med, at vi får nye udfordringer også på det organisatoriske plan. Nogle gange har vi kompetencerne i huset, men vi er klar over, at vi fremover også skal hente kompetencer i andre kredse”, siger Jesper Jørgensen.

Ved siden af arbejdet med Nordic Service Group bruger Jesper Jørgensen en del tid på frivilligt arbejde for at sikre fortsat udvikling i hjembyen Jyderup.